onsdag 27 juni 2007

otillräckligt chockerad

Idag fick jag slutligen höra låten som varenda jävla tidning har skrivit om och som alla tagit ställning för eller mot. Dvs, "Dunka mig gul och blå", åh vilken besvikelse, jag hade förväntat mig att verkligen bli chockad tillbaka till 1700-talet men icke. Den var betydligt mer politiskt korrekt än till exempel den erbarmliga svenska dräggversionenscovern av vengaboys "boom boom I want you in my room", "ditt jävla luder" tror jag den hette... Eftersom uttrycket landsplåga användes så trodde jag den skulle vara diskodansant, men icke. Låten som sig är tämligen harmlös, den innehåller mindre och oskyldigare sexprat än ungefär hälften av DAFs låtar.

Tydligen upprörs tidningar i hela detta land av att det någonstans finns en tjej som spelat in en låt om att hon ibland när hon är full vill ha sex på ett sätt som är vanligare än vad man i gemen vill ge sken av. Den innehåller till och med ett snensmoralavsnitt när hon dagen därpå undrar vad tusan hon höll på med igår. Frågan är väl snarare varför ingen liknande låt tidigare har fått så mycket uppmärksamhet, för att hon är en 'vanlig tjej'? För att det är 2000-talet? För att hon nämner att hon har tre hål?

Jag hade hoppats bli chockad, upprörd, eller upphetsad. Jag blev ingetdera. Låten var halvdan, men ändå bra mycket bättre än debatten, den bestående känslan av det hela är att jag vill göra en låt, som ger dem något att verkligen förfasas över.

Inga kommentarer: