onsdag 27 juni 2007

stat, företag, planekonomi och marknadsekonomi

Efter att ha läst en tämligen underlig kommentarsföljd efter inlägget "Andra ronden" på bloggen Dyslesbisk, som mest gick ut på att person a) ville få person b) att säga att demokratisk blandekonomi var sämre än kapitalistisk diktatur och att b) gjorde allt för att komma undan just den formulering, men ändå försökte förmedla innehållet, och spenderat en halvtimme i kön på banken tror jag ska säga lite lagom ogenomtänkta saker om just plan- och marknadsekonomi:

Någonting som de flesta glömmer är att varje företag är en liten mikroplanekonomi. Om företaget blir tillräckligt stort, som till exempel våra större banker, blir det en aning tydligare. Om företaget blir lika stort som I.G. Farben, eller Hugo Stinnes monstertruster, så blir det pinsamt uppenbart.

Jag upphör aldrig att förvånas över att jag hinner kontrollera mina kontrolluppgifter, undersöka vad som egentligen hände i den där omvända spliten 10:1 i icon medialab, fylla i och skicka iväg min deklaration på kortare tid än bara den rena väntetiden på en normal storbank... Att köerna tar längre tid på ica en normal eftermiddag än på systembolaget dan innan midsommar och att telefonkön till vårdcentralen är kortare än telefonkön till glocalnet.

Jag har hört en rad smartskallar förklara de oroande händelserna i Ryssland med att ryssarna fick sina demokratiska rättigheter lite för fort, eftersom det inte blev en perfekt demokrati trots att de hade marknadsekonomi. Det orimliga i detta påstående ser man snabbt om man tittar på indien som fick en sann marknadsekonomi långt efter att det blev en demokrati. En 'marknadsekonomi' befolkad av monopol är i bästa fall lika inneffektiv som en planekonomi. I värsta fall ett hon mot demokratin som sådan.

Inga kommentarer: