fredag 20 juli 2007

Plattformen

Ytterligare en livlig helg med galopperande klädbyten, alla bytte kläder med alla, mitt tvättlås återfanns dagen därpå vid Davidshall, två skor storlek ca 46 bytte plats mellan städerna. Veckan började ungefär så som jag har fått boken 'plattformen' av Houllebecq beskriven för mig. Just nu har jag Walther Rathenaus ande på min högra axel och Mishimas förbannelse på min vänstra, min vänstra hand sluter sig om Den Påskliljan som beseglar min framtid, den högra sluter sig om min forntid. Sternum symboliserar nuet, med en spricka på sig, förvärvad när jag under en filminspelning skulle falla från hög höjd. Nutiden har en spricka i sig. Mitt sternum är nutiden. Nutiden är ben. Allt kött är hö, och blomstren dö, precis som en tre år gammal påsklilja i min vänstra hand.

Imorgon ska jag läsa poesi på möllevångsfestivalen, ingen aning om vad jag ska läsa, men under mina fötter, under min själ så känner jag plattformen, och det är på Den plattformen jag ska bygga min nya poesi, mina nya låter, Karikatyrernas fatwa vilar över min danska halva, men Imamerna är på min andra. Genom att gifta oss med varandras döttrar har vårt öde beseglats, genom giftet har våra öden besegrats. De giftiga ödlorna har besegrats. En dag skall de ärva jorden så som vi ärve den från dem, men den dagen är inte idag.

5 kommentarer:

Korrekturläsaren sa...

"Mellan städerna" dvs mellan Malmö och Lund.

Korrekturläsaren sa...

Du menar verkligen "öden besegrats"? Inte beseglats?

Sofia Maria Josefin sa...

tråkigt missa din läsning

Gunnar B. Hansen sa...

Du menar verkligen "öden besegrats"? Inte beseglats?

japp, att vi undvikit de öden som de onda grekiska gudarna har satt upp för oss...

Mårten sa...

Mina skor är bara storlek 45.