tisdag 21 augusti 2007

Kristdemokratins död

Den senaste tiden har allt fler bloggar börjat utropa att det kristdemokratiska partiet håller på att gå under. Sifo mätningarna visar samma tendens. Flera bloggare, i synnerhet de till vänster anser detta vara någonting önskvärt. Jag är inte helt övertygad.

Kristdemokraterna har problem, när de bytte fot i abortfrågan antagoniserade de delar av sin väljarkår. Jag är inte så naiv att jag tror att alla kristdemokrater vill totalförbjuda abort, men det finns ett annat parti som har börjat ta över manteln som 'fostrens försvarare', nämligen Sverigedemokraterna.

Samtidigt börjar delar av Moderaternas konservativa flygel ta över andra delar av KDs gamla moralism, t ex kommunpolitikern i Nässjö som vill stoppa kompisknullandet . Anledningen till att jag tar upp det är att en implosion av KD, som innebär att väljarna tror att de inte kommer att klara 4% spärren förmodligen kommer att få en rad konsekvenser. KDs väljare kommer till stor del sugas upp i det borgerliga blocket, inget ont med det, en liten del kanske blir broderskapare (den kristna grenen av Socialdemokraterna), men en del kommer gå över till sverigedemokraterna. Om hälften av KDs väljare 2006 ansåg att abortfrågan var viktig kommer kanske hälften av dem lockas över till SD. Detta kommer ge Sverigedemokraterna den ytterligare procent de behöver för att bli ett riksdagsparti.

Jag minns skolvalet i högstadiet. Fyra hade röstat på Sverigedemokraterna, och enligt min kompis Daniel som hade varit rösträknare hade en stavat fel till "Sverje" och två till "Demokratena". Man ska inte underskatta SD. Deras största tillgång är deras 'motståndares' enorma dumhet och enormt osympatiska metoder. Herregud, vad fan håller ni på med AFA? Vilka är ni egentligen? Att SD för ca 15-25 år sedan dumpade antisemitismen till förmån för en motvilja mot i stort sett alla andra etniska grupper får väl också anses smart, i synnerhet eftersom detta får dem att verka 'nyanserade' i jämförelse med Nationaldemokraterna och NSF... Men nuförtiden är de inte pappskallar som inte kan stava till "Sverige" eller "demokraterna", många av dem är både smarta och välformulerade.

Jag är ateist, men jag ser mycket hellre KD i riksdagen än SD som vågmästare.

Inga kommentarer: