söndag 5 augusti 2007

Retorik - bortom gott och ont.

Efter att ha listat några exempel på dålig retorik kommer jag nu till olika illvilliga sätt att dra nytta av dålig retorik.

Alla som någonsin försökt sig på att diskutera på internet har förmodligen noterat att möjligheterna att övertyga någon är mycket nära noll. I alla fall genom frontalangrepp. Om jag hade varit intresserad av att skapa någon slags opinion på nätet, och dessutom hade haft det nödvändigt rymliga samvetet hade min strategi varit följande.

1) Du har en motståndare, en person, ideologi, eller företeelse. Jag exemplifierar med min gode kollega Daniel Bernhoff.

2) Leta upp ett ämne som din adversarie, i detta fall Daniel Bernhoff, har behandlat. Leta upp någon extremt usel retoriker, eller person med oroväckande åsikter som har gjort samma sak, eller bara något liknande. Så länge det berör samma ämne kan man förmodligen komma undan med det. Nu är de bara ett steg kvar.

3) Detta steg förutsätter att någon läser din blogg, men det är en annan historia. Länka nu ihop det din fiende, och oduglingen har skrivit, exempel:

"I dagarna har det bloggats mycket om nationaldagen, folk verkar gilla den. Se här och här här."

Nu är detta visserligen fusk, eftersom de är från olika år, men det är dock bara ett exempel. Genast har Daniels tämligen harmlösa inlägg kopplats ihop med någon tokstare som om man läser inlägget separat verkar vilja ha tillbaka den absoluta monarkin.

Detta är en variant av det som kallas för black propaganda, denna variant bygger på antagandet att det över internet är lättare att antagonisera än att skapa sympatier. Kan jag inte med mina ord skapa sympatier för min egen åsikt och person kan jag åtminstone skapa antipatier gentemot min fiende. Särskilt förrädiskt eftersom jag inte uttrycker något ogillande i mitt inlägg, jag konstaterar bara att det verkar finnas de som gillar nationaldagen och blandar sedan friskt äpplen med physalisfrukter. Eftersom jag inte gör någon värdering är det väldigt svårt att anklaga mig, eller, om tricket utförs korrekt, att genomskåda det. Man kan även göra det mer subtilt, t ex genom att ta med ett inlägg från en blogg som har en oroväckande titel typ "sd-kuriren", eller ett relativt harmlöst inlägg från någon som har en i övrigt oroande blogg.

Inga kommentarer: