fredag 3 augusti 2007

Usla Retorikskolan 2

Jag fortsätter min listning av hur man ska utföra retoriska knep så att 1) så få människor som möjligt blir övertygade och 2) så många som möjligt blir sura.

Att använda exempel är vanligt när man argumenterar, självklart. Men det finns ett sätt att använda exempel som jag har stött på ett flertal gånger den senaste tiden vars effekt är ovanligt ogynnsam.

Metoden är som följer: Berätta om ett hiskeligt brott som någon har utfört. Hänvisa till en (existerande) artikel om detta brott. Därefter nämner man förövarens etnicitet. Det avslutas med en mening i stil med, "om detta är den 'kulturberikning' ni talar om så betackar jag mig för den." För ett praktexempel se här. Detta grepp är i stort sett unikt för den auktoritära högern, men finns i spännande varianter i andra delar av den politiska skalan också. S R Larson hade ett fantastiskt inlägg som fick mig att vika mig dubbel av skratt första gången jag läste det. Men eftersom hens blogg inte längre kan nås så kan jag inte exemplifiera med det.

Det som är det roliga med argumentet är att ingen någonsin skulle få för sig att ta upp 'Bobby' fallet och säga "Om detta är den svenska kultur ni vill försvara, så..." Att det är orimligt förstår de flesta, men just inom den auktoritära högern är självinsikten för dålig för att man ska begripa att man enbart talar för de redan frälsta. Greppet hade kunnat vara verkningsfullt om man inte hade spetsat till det så mycket, dessutom är det extremt enkelt att mosa någon som använder det. Bara en sån sak att antalet mord har sjunkit från över 100 per år till strax över nittio sedan toppen kring decennieskiftet åttio nittio, dvs, EFTER den massinvandring av 'kulturberikare' som debatören vänder sig mot. Detta motargument tvingar usel debatör 2 att antingen hävda att polisen och sjukvårde 'mörkar' hur många mord som Egentligen äger rum -> konspirationsteori som är svår att försvara, eller att De ligger lågt i väntan på att mörda oss allihopa -> konspirationsteori som baraär löjlig. Sålunda, matt i tre drag. I stort sett oavsett motstrategi.

Inga kommentarer: