söndag 7 oktober 2007

Italia

Seriost, gardagen var en seriefigurs dag. Pa dagen vandrade jag runt i parma och allt var varmt och treligt, pa kvallen hade de middag har dar ett sprakmassigt dilemma uppenbarade sig. Vissa kunde engelska och italienska, andra italienska och franska och nagra franska och engelska. sa oavsett sprak forstod tva tredjedelar vad som sades. Vi gick ivag till ett utestalle, jag skulle pa ett afrikanskt brollop med kirstis man, men vi var for sena, han skyllde pa skillnaderna mellan det europeiska och det afrikanska tidsbegreppe. pa vagen hem var det en italienare som kom emot oss och borjade mucka gral pa ett underligt vadjande vis. han betedde sig ungefar som att jag var en myndighetsperson som berovat honom vardnaden om hans barn, han var vadjande, fysisk, fortvivlad, hans flickvan grat. jag forstod inte ett ord han sa, han tog av sig sin troja och rusade mot mig, grep tag i min jacka, men mina tva vanner fran ghana hade perfekt koll pa situationen, de talade lugnande med honom och la en arm pa hans axel, de trostade honom pa nagot satt och han lugnande ner sig, nar vi gick stod han och hans flickvan och taladeut om nagonting. Eftersom ingen av oss forstod nagonting utover att han var valdigt full och uppenbarligen ville bevisa nagonting ar handelsen ett underligt mystterium. Vem var han? varfor grat hans flickvan? vad handlade det om? hur later hans historia om oss idag?

Inga kommentarer: