fredag 23 november 2007

2007 lider mot sitt slut

2007 var året jag blev 28. Jag har således levt längre än Nick Drake, Jeff Buckley, Jimi Hendrix och rad andra eviga tonårsidoler. Snart är även detta år slut. Tydligen ska jag arrangera en nyårsfest.

Mängden historisk kunskap som finns är i det närmaste oändlig, så fort man fördjupar sig i ett ämne inser man vilken avgrund av okunnskap man står över. Till exempel hade jag fram till för några dagar sedan ingen aning om att Weimarrepubliken hade så omfattande lagar för undantagstillstånd att personerna på vissa poster i stort sett när som helst kunde förvandla landet till en diktatur. I läroböckerna vi hade på gymnasiet framhöll man alltid kampen mellan extrema höger och vänstergrupper som anledningen till att nazisterna tog makten. Jag har inget minne att vår lärare någonsin påpekade att Weimarrepublikens egna lagar faktiskt godkännde och tillät diktatur. Om jag tittar närmare på Weimarrepubliken kommer jag förmodligen i ännu högre grad bli varse att det finns en mängd fakta som jag missat. osv.

1 kommentar:

Mårten sa...

...och Ian Curtis, naturligtvis, de andra vet jag inte vilka de är.

En bekant till mig letar för övrigt efter personor som är intresserade av att spela "Die Mache", som är ett brädspel som på ett mycket detaljerat sätt simulerar Weimarrepubliken. Jag tar dig för given.