fredag 9 juli 2010

Svart Måndag

How does it feel,
to treat me like you do,
when you lay your hands upon me
And told me who you are

Den senaste tiden har jag mer och mer börjat intressera mig för Astroturf. Astroturf var namnet på en ganska värdelös sorts konstgräs på åttiotalet, men namnet har nu fått ett nytt uppsving i överförd bemärkelse. Ibland händer det att partier eller politiska organisationer vill ha en gräsrotsrörelse. Vissa delar(men inte alla) av den amerikanska 'Tea Party' rörelsen har t ex varit direkt skapade av olika lobbygrupper. Har man ingen gräsrotsrörelse att tillgå kan man försöka skapa en. Jag har under de senaste 3 månaderna på nära håll haft nöjet att observera CUFs stapplande försök att göra något liknande i Sverige. För tre månader sedan blev jag nämligen addad på Facebook av 'Elin Monday'. Elin bloggade om att vara arbetslös och lade upp konstnärliga bilder i sitt fotoalbum på facebook. Hon skrev även poetiska statusuppdateringar om vinet, arbetslösheten och livet. Redan från början var det ganska klart att Elin inte var en verklig person, vår enda gemensamma bekant var ursprungligen ett konstgalleri. Hennes profil var märkligt tom på allting som skulle kunna avslöja en åsikt om en politisk fråga. Hon var med i ett stort antal grupper, men ingen som rörde någon politisk fråga. Inget 'stöd munkarna i Burma', inget 'stöd Israel' eller 'stöd Palestina' inte ens en 'stoppa våldet' grupp. Det närmaste var en grupp som handlade om att fyllekörning var dåligt. Vad jag inte förstod var dock, vem tusan ligger bakom det här? Svaret kom för någon vecka sedan när Elin postade ett inlägg om att hon lagt upp sitt CV på CUFs nya arbetsförmedlingssajt. En snabb titt på sajten avslöjade dock att den bara innehöll 5 st arbetssökande. Varav en var Elin Monday. Där någon stans trillade polletten ner. Ungdomsarbetslöshet är ju CUFs nya grej. Jag mindes att Elin hade haft en grön clownnäsa på en av bilderna på hennes blogg, ka-klick! Det verkade dock som att fler än jag hade gjort den kopplingen för ca 7 timmar efter att hon gjort det inlägget hade SVT ett 'avslöjande' om att CUF hade haft en fejkbloggare, Elin Monday. Detta var ju egentligen inte så mycket till avslöjande med tanke på att Elin hade haft en ganska... Begränsad läsarskara. Dock gav de CUFs ordförande en möjlighet att få förklara CUFs politik i TV.

Utvärdering

Det är lite svårt att uppskatta exakt hur mycket Elin Monday kampanjen har kostat, sådär i kronor och ören. Det är inte omöjligt att CUF själv kom på idéen, eller rättare sagt, snodde konceptet rakt av efter att ha hört talas om Studio Totals bloggerska Black Ascot. Alternativt låg Studio Total bakom även Elin Monday. Den främsta anledningen till att de i så fall inte har basunerat ut det är förmodligen att ingen har brytt sig om Elin Monday innan SVTs 'avslöjande'. Mängden mediebrus per spenderad krona är förmodligen väldigt låg. Att de får mig att skriva om det är inte så mycket till bedrift med tanke på att min blogg, enligt politometern är Sveriges 1013de mest inflytelserika politiska blogg, intresseklubben antecknar med andra ord.

Så vad var meningen med Elin Monday?

Om man läser på Studio Totals hemsida står det att man ska använda sig av berättelser för att sälja in sina idéer. Något tillspetsat skulle man kunna säga att deras ideologiska grund är en slags vulgärpostmodernism. En av postmodernismens poänger är just att historien blir olika ifall man låter olika personer berätta den. Hade våra skolböcker förmedlat 'Columbus upptäckt av Amerika' ur indianernas perspektiv hade vi förmodligen inte alls kunnat känna igen att det var samma historia. Men att tolka detta till att 'all historia är ändå bara subjektiva berättelser' är inte riktigt samma sak. I sitt avskedsbrev skriver Elin att hon är en påhittad figur, men att hennes upplevelse av ungdomsarbetslöshet var verklig. Man kan ju nu fråga sig, om Ungdomsarbetslösheten nu är ett så stort problem och CUF så gärna vill hjälpa de ungdomsarbetslösa och skildra deras vardag, varför bad de då inte bara några arbetslösa ungdomar blogga om sin situation? Vad var de rädda för? Oroade de sig kanske för att ungdomarna skulle råka få jobb via den förhatliga arbetsförmedlingen? Eller var de rädda för att ungdomarna inte skulle framstå som tillräckligt hippa för den nya bild av Centern som man ville förmedla? Så istället för riktiga ungdomar och riktig arbetslöshet, riktigt liv, så fick vi Elin Monday, med sin misärglamour och påfrestande goda smak. Kanske var det därför projektet i slutändan blev ett fiasko. Istället för att ifrågasätta arbetsförmedlingen ifrågasätter vi istället Sveriges reklambyråer för att de inte redan har anställt denna unga talang på att skapa ett varumärke och promota sig själv. Eller vänta nu, det hade de ju redan.

Jag är inte helt säker på om Elin Monday rent tekniskt ska klassas som Astroturf, Grå eller Svart Propaganda. Det var en kampanj med fingerad avsändare som egentligen mer visade mer om vad CUF vill vara än vad de faktiskt är. Elins sista egentliga kommunikation var ett youtubeklipp hon hade lagt upp på sin facebooksida med titeln "såhär borde politik vara". Youtubeklippet innehåller en kort introduktion av Elin därefter kommer en snabb serie med klipp mellan olika 'häftiga' bilder till tonerna av 'Ça plane pour moi'. Politik enligt Centerns ungdomsförbund är med andra ord yta, attityd och en total brist på innehåll.

Inga kommentarer: